Все о битуме

Avtomobil yo'llarini qurish texnologiyasi

UZ
Yo'llarning soni va sifati nafaqat aholi punktining farovonligini ko'rsatadi (shahar megapolis yoki kichik qishloq bo'lsin), balki butun mamlakatning rivojlanish darajasini ham tavsiflaydi. Qurilish ishlarini nimadan boshlash kerak? Axir, avtomobil yo'llarini qurish katta moliyaviy va jismoniy xarajatlarni talab qiladigan murakkab ko'p bosqichli jarayondir. Birinchi ustuvor vazifa - malakali mutaxassislar jamoasi va maxsus jihozlarga ega ishonchli pudratchi yetkazib beruvchini tanlash. Pudratchi tashkilot tomonidan taqdim etilgan mutaxassis belgilangan vazifani bajarish bo'yicha chora-tadbirlar ro'yxatini tuzadi va ishning narxini hisoblab chiqadi.

Avtomobil yo'lini qurish bosqichlari

Sifatli qurilgan yo'l zarur standartlarga javob berishi kerak, chunki bu nafaqat haydovchilar, balki piyodalar xavfsizligi va qulayligining kafolatidir. Har qanday qurilish yoki rekonstruksiyaning birinchi bosqichi loyihani tuzish, undan so'ng yo'l qurilishi rejasi ishlab chiqiladi.

Keyingi ishlarni quyidagi bosqichlarga bo'lish mumkin:
  • Topografik tadqiqot olish va qurilish uchastkasini taqsimlash.

  • Pudratchi mutaxassislar er yuzida geodeziya ishlarini olib boradilar, hududni o'lchaydilar va relyefni tahlil qiladilar, er osti suvlarining chuqurligini va tuproq turini aniqlaydilar;

  • Tayyorgarlik ishlari. Ushbu bosqichda hudud tozalanadi, kommunikatsiyalar o'tkaziladi va yo'l qurilishiga xalaqit berishi mumkin bo'lgan barcha turdagi to'siqlar bartaraf etiladi;

  • Xarajatlar smetasini tuzish va zarur qurilish materiallarini sotib olish;

  • tuproq ishlari. Yuqori sifatli yo'l qurilishi uchun birinchi qadam erni olib tashlash, tuproqni tekislash va kerak bo'lganda chuqurliklar yaratish yoki aksincha, qirg'oqlarni qurishdir. Buning uchun maxsus uskunalar ishlatiladi;

  • drenaj o'rnatish. Yangi yo'lni qurishda majburiy bosqich drenajni o'rnatish bo'lib, u yo'l yuzasidan suvni etarli masofaga xavfsiz olib tashlashni ta'minlaydi;

  • "yostiq" qo'yish. To'g'ri yotqizilgan poydevor yo'l qurilishida yakuniy natijaga erishishning kalitidir. "Yostiq" zarbani yutuvchi qatlam bo'lib xizmat qiladi va yo'l yuzasiga mexanik ta'sirni yumshatadi. Baza yaratish uchun qum-shag'al aralashmasi yoki qum va shag'aldan alohida foydalaning. Materiallar qatlamlar korinishida yotqiziladi, shundan so'ng ular maxsus jihozlar yordamida ehtiyotkorlik bilan tekislanadi va siqiladi;

  • - yakuniy qatlamni yotqizish va yo'lni belgilash. Zamonaviy innovatsion texnologiyalardan foydalanish yuqori sifatli yo'l qoplamalarini ta'minlaydi. Yo'l to'shagi yotqizilgandan so'ng, yo'l harakatlanish uchun tayyorlanadi - uning yuzasiga yo’l chiziqlari tushiriladi, belgilar o'rnatiladi va hokazo.
Agar kerak bo'lsa, rejalashtirilgan yo'l ishlari boshlanishidan oldin vaqtinchalik aylanma yo'l quriladi. U ishchi loyihada ko'rsatilgan balandlikdagi tepalik ko’rinishida quriladi. Qurilish tugagandan so'ng, aylanma yo'l demontaj qilinadi.

Yakuniy qoplama yo'lning chidamliligi va ishonchliligining kalitidir

Yo'lning yuqori qatlami eng ko'p eskirishga moyil, chunki u har kuni o'tayotgan transport vositalarining katta massasi tomonidan bosimga duchor bo'ladi. Shu sababli, yo'lning ishonchliligi va mustahkamligi to'g'ridan-to'g'ri qurilish ishlari qanchalik professional tarzda amalga oshirilganligi va qanday materiallardan foydalanilganiga bog'liq.

Yo'l qoplamalarining quyidagi keng tarqalgan turlari mavjud:
  • asfalt-beton Qurilishda bunday turdagi o'rnatish "yo'l pirogi" deb ham ataladi (ko'p qatlamli tabiati tufayli). Ezilgan tosh, qum, tosh uni va erigan asfaltning qatlamma-qatlam taqsimlanishi sirtni og'ir transport yuklariga bardosh berishiga imkon beradi. Qatlamlar soni ko'plab omillarga bog'liq (masalan, yo'l tirbandligi darajasi Aralashmaga maydalangan tosh kabi materialni qo'shish qoplamani tez eskirishiga yuqori qarshilik va suvga chidamlilik bilan ta'minlaydi. Ezilgan toshning qo'pol tuzilishi yo'l va shinalar o'rtasida kerakli ishqalanishni ta'minlaydi, bu esa avtomobilning sirpanib ketishiga to'sqinlik qiladi;
  • quyma asfalt. Bu asfalt-beton qoplamasi bilan bir xil materiallardan yuqori harorat sharoitida tayyorlanadigan yopishqoq quyma aralashmadir. Ushbu quyma qurilish maydonchasiga uning haroratini saqlab turadigan maxsus idishlarga keltiriladi, chunki bu kelajakdagi yo'l joyiga quyiladigan aralashma issiq bo’lishi kerak. Bunday asfalt og'ir transport yuklariga bardosh bera oladi, tez eskirishdan yuqori qarshilikka ega, qishda siljishni oldini oladigan shinalar va reagentlar ta'siridan korroziyaga qarshi chidamli.

Avtomobil yo'lini qurishda ishlatiladigan maxsus uskunalar

Asfalt yotqizish uchun ish jarayonlarini optimallashtirish, vaqt va mehnat xarajatlarini tejashga yordam beradigan maxsus uskunalar qo'llaniladi. Qurilish maydonchasida zamonaviy texnologiyalarni qo’llash, qoida tariqasida, maxsus jihozlarsiz mumkin emas. Bundan tashqari, asfalt yo'llarni qurish uchun ishlatiladigan maxsus uskunalar bajarilgan ishlarning yakuniy natijasiga katta ta'sir ko'rsatadi.

Belgilangan vazifalarni samarali va o'z vaqtida bajarish uchun odatda maxsus mashinalarning standart to'plami qo'llaniladi, xususan:
  • ekskavator. Yo'l qurilishi paytida u quyma materiallarni (maydalangan tosh, qum va boshqalar) tashish va tuproqni ko'chirish uchun ishlatiladi;
  • buldozer. Sirtni tozalash va uni rejalashtirish, tuproqni tashish va kesish uchun maxsus transport vositalaridan foydalaniladi;
  • greyder. Yo'l qurilishida jihozning maqsadi yo'l qurilishi paytida poydevorni rejalashtirish va tuproq qatlamini qurishdan iborat;
  • asfalt-beton quygich (paver). Uning asosiy vazifalari asfalt-beton aralashmasini oldindan tayyorlangan yo'l to'shagiga tarqatish va tamping qilishdir;
  • asfaltni tekislovchi. Maxsus mashina asfaltni siqish va tekislash uchun ishlatiladi;
  • beton aralashtirgichlar. Beton aralashmalar ishlab chiqarish uchun ishlatiladi.
Bundan tashqari, yo'l qurilishida ishlatiladigan maxsus texnika ancha qimmat, shuning uchun ko'plab korxona va tashkilotlar uchun ijara xizmatidan foydalanish foydaliroq. Bu ijarachiga nafaqat o'zining maxsus transport vositalarini sotib olish, texnik xizmat ko'rsatish va ta'mirlash balki yo'l tugagandan so'ng uskunaning ishlamay qolishi, shuningdek, qo'shimcha xizmat ko'rsatuvchi xodimlarga ish haqi to'lash bilan bog'liq xarajatlardan qochishga yordam beradi.

Doimiy ravishda kengayib borayotgan avtomobil yo‘llari tarmog‘i yo‘l qurilishi bilan bog‘liq innovatsion texnologiyalar va ishlanmalarni joriy etishni taqozo etmoqda. Yuqori sifatli materiallar va zamonaviy maxsus jihozlardan foydalanish nafaqat ish narxini sezilarli darajada kamaytirish, balki chinakam ishonchli va xavfsiz avtomobil yo'llarini qurish imkonini beradi. Yo'llarni qurish, rekonstruksiya qilish va ta'mirlash bilan shug'ullanadigan ko'plab kompaniyalar orasida